פגישת המעקב – שלב חיוני בתהליך

כשאנו זקוקים לעזרה או להכוונה בתחום מסוים, אנו בודקים, מתייעצים ,ולבסוף מחליטים ופונים לקבלת טיפול. הצלחתו של הטיפול או השינוי שאנו מעוניינים בו, תלויים במספר גורמים: הסיבה לפניה, הרצון שלנו להתחיל בתהליך, הנכונות שלנו להתמיד בשינוי ולצאת מאזור הנוחות ולבסוף מבחן התוצאה אליה כיוונו מלכתחילה…

בעוד שדברים אלה ברורים לפונים להתערבויות טיפוליות ארוכות טווח המוכרות שנים כמו: טיפול פסיכולוגי, פזיותרפיה ועוד. לרבים מהפונים לטיפול ברפואה משלימה או משולבת, הצפייה השגויה להתערבות קצרה וחד פעמית עלולה לגרום לפגיעה ביעילות הטיפול ולעיתים לבטל אותו באופן מלא.

לצורך הבהרת הדברים אתן לדוגמא טיפול הומיאופתי, אך העיקרון זהה בתחומי טיפול רבים.

ערן פנה לטיפול הומיאופתי בשל נזלת אלרגית ממנה הוא סובל שנים רבות, לאחרונה חלה החמרה במצבו למרות שהוא נוטל טיפול תרופתי (אנטי-היסטמינים) באופן קבוע ולכן החליט לראשונה בחייו לנסות, משהו אחר.  היות והטיפול ההומיאופתי הוא טיפול המותאם באופן אישי לערן, פרט לפרטים הרפואיים, אני משוחח עם ערן על אופיו, פחדיו, העדפות התזונה שלו ופרטים הקשורים להופעת האלרגיה כולל נסיבות גופניות ורגשיות המשפיעות על אופי האלרגיה.

בסיומו של המפגש הוא מקבל מרשם לרמדי (תרופה) הומיאופתית.  קביעת הרמדי המתאימה היא אישית לחלוטין וקשורה גם לפניה הרפואית וגם למאפיינים האישיים של ערן, הטיפול הוא לאנשים, לא למחלות. יחד עם הטיפול, ערן מקבל הנחיות עליהן עליו לשמור על מנת שהטיפול ישפיע בצורה מיטבית.  עם נטילת התרופה (רמדי) הומיאופתית מתחיל תהליך.

התהליך עשוי להמשך פרק זמן בסדר גודל הנע בין שבועות לחודשים, במקרה הספציפי שלו, ערן מקבל הנחייה להגיע לפגישת מעקב כעבור 3 חודשים. האתגר בטיפול הוא להתאים את התרופה האישית הנכונה.

בתום 3 חודשים יתכנו 3 מצבים:

  1. כל התופעות האלרגיות של ערן חלפו לחלוטין.
  2. לא קרה דבר , ערן המשיך וממשיך לסבול מתופעות האלרגיה.
  3. חל שיפור ניכר, אך האלרגיה עדיין קיימת, התלונות ירדו מעוצמה מכסימלית 10 בסולם ל 3.

במקרה הראשון, שבו התלונות חלפו לחלוטין, מפגש המעקב ישמש לבדיקת התהליך ולהנחיות כיצד יש לשמר את התוצאה.  לעיתים השפעת הרמדי עלולה להתפוגג בהמשך ויהיה צורך ליטול מנת חיזוק נוספת עם התחלת הישנותן של תלונות העבר.  נטילה חוזרת כזו תשמר את השפעת הטיפול ועשויה אף לסייע בהתגברות מלאה על האלרגיה בהמשך.

במקרה השני, בו לא קרה דבר, יש לבחון שהנחיות הטיפול בוצעו במלואן.  אם כך הדבר, יש להמשיך ולבדוק את הפרטים מהמפגש הראשון ולהחליף את הטיפול לרמדי (תרופה) הומיאופתית אחרת , העשויה להוביל לריפוי.
המקרה השלישי בו ההשפעה חלקית, יכול להיגרם בעיקר בשל שתי סיבות.  הראשונה שהרמדי הרצויה דומה לתרופה המדויקת ולכן לאחר תשאול נוסף, יש להחליף את הטיפול לתרופה ההומיאופתית המתאימה באופן מלא ונקראת סימילימום.  השניה שעוצמת התרופה (פוטנץ) דורש התאמה טובה יותר, התוביל לריפוי מלא.

מכאן שהגעה למעקב, בכל אחת מהאפשרויות שצויינו, חיונית על מנת להגיע בסופו של דבר לריפוי.