אומגה 3 – בונוסים, מיתוסים ואזהרות שימוש

חומצות שומן מסוג אומגה 3 מוכרות לציבור הרחב בזכות הפרסומים השונים בתקשורת.

מילים על מילים נשפכו על סגולותיהן הרבות, והפכו אותן לפופולאריות מאד.

הפעם אני רוצה להתייחס לכמה שאלות מהותיות הנוגעות לאומגה 3, וביניהן:

האם חומצות שומניות מסוג אומגה 3 אכן כל כך חשובות לבריאותנו?

איך אפשר להשיגן? האם במזון או בתוספים ככמוסות?

מה צריך לדעת על אומגה 3 וממה כדאי להיזהר?

נתחיל…

אומגה 3 משתייכת למשפחת השומנים. היא חומצת שומן הנחשבת לחיונית, כלומר אנו זקוקים לקבל אותה מהמזון היות והגוף אינו מסוגל לייצר אותה בעצמו.  מוכרות שתי חומצות שומן החיוניות אומגה 3 ואומגה 6.  לשתיהן תפקידים משמעותיים בגופנו ולשתיהן השפעות הפוכות בגופנו.  אומגה 6 מעודדת תהליכים דלקתיים ויצירת קרישי דם מטסיות הדם ולאומגה 3 השפעות הפוכות.  הגוף עצמו זקוק לשני המנגנונים וכמו הרבה מערכות בגוף ישנם תהליכים הפועלים ע"י שיווי משקל בין שתי זרועות המנוגדות בהשפעתן זו לזו.

אבל….

ההערכה היא שבתזונה הפרה-היסטורית היחס בין אומגה 3  לאומגה 6 היה אחד לאחד, כלומר צריכה מאוזנת.  מנגד, בתזונה המערבית שלנו יש צריכה מוגברת של אומגה 6 ביחס לאומגה 3.  ביפן עד פי 4 ואצלנו היחס יכול להגיע לפי 10 יותר אומגה 6 מאומגה 3. חוסר איזון זה עלול לגרור בעיות בריאות שונות.

המחקרים מנסים לבדוק האם כדאי לצרוך יותר אומגה 3 בתזונה ובאיזה אופן?  אומגה 3 צמחי -מצוי בזרעי פשתן, מרווה (צ'יה), רגלת הגינה, אגוזי מלך קנולה ועוד .

 

האומגה 3 עוברת בגופנו  (בתהליך איטי יחסית) שינוי לחומצות שומן ארוכות יותר EPA ו DHA ,כפי שמצויה האומגה 3 כשהיא מגיעה  מדגים :טונה מקרל סלמון הרינג ועוד.

אז מה עושים ומה כדאי לצרוך?

ברובם הגדול של המחקרים נבדקה אומגה 3  מסוג EPA    ו  DHA   המגיעות מעולם החי.  עדויות להשפעה חיובית של אומגה 3  נמצאה במחקרים הקשורים למחלת לב, דיכאון, התנהגות אגרסיבית, פסוריאזיס , הפחתת זיהומים לאחר ניתוחים, ריפוי פצע הניתוח וקיצור זמן ההחלמה מניתוח.

בנשים שנטלו אומגה 3 מסוג EPA   נמצאה ירידה בתדירות גלי החום מהן סבלו .

חשוב לדעת שאומגה 3, מעלה את הסיכון לדימומים כשהיא נלקחת עם תרופות המעלות סיכון לדימום כמו אספירין פלביקס, נורופן, קומדין ותרופות נוספות.  אומגה 3 -עלולה להחמיר אפקט של תרופות לטיפול בלחץ דם, סוכר  ומשפיעה גם על צמחי מרפא ותוספי אחרים.   נטילת אומגה 3 במינון של מעל 3 גרם ליום עלולה לפגוע בקרישיות הדם ולהוביל לדימומים.

כך שחשוב לדעת כי ההתייחסות לאומגה 3 כאל "תרופת פלא", הנמכרת לעיתים עם המלצות לנטילה בכמות גדולה ו"בטוחה" עלולה לסכן אותך.

אז מה זה בעצם אומר?

לאומגה 3 יכולת השפעה חיובית כשהיא נטילת תוך ראיית התמונה הכוללת, הרואה את התמונה הבריאותית שלך.

במקרים בהם אנו שוקלים את האפשרות לבצע שינוי משמעותי בתזונה שלך כולל העשרה תזונתית באומגה 3 במזון או כתוסף, יש להיוועץ ברופא, עם הכשרה מתאימה, על מנת לשלול רגישות, שאין סכנה לאנטרקציה ("התנגשות") עם הטיפול תרופתי הנוכחי שלך, עם הרקע הרפואי האישי שלך או עם תוספי מזון אחרים.

אומגה 3  לאחר בדיקה מקפת והתאמה אישית יכולה להוות נדבך חשוב במסלול שיפור הבריאות שלך.

בהצלחה.